Zöld Magyarország Közlekedés

Zöld Magyarország

Közlekedés

A közlekedésben is elő kell segíteni azt a technológiaváltást, amely a fosszilis meghajtás leváltását jelenti környezetbarátabb módokra, a tömegközlekedésben, a személyfuvarozásban és a magán személygépjárműveknél egyaránt. Az átállást elsősorban az új infrastruktúra minél egyenlőbb kiépülésének támogatásával kell segíteni.

A jelenlegi, a gépjárműveket és üzemanyagot terhelő adók és díjak helyett fokozatosan általános, használatarányos útdíjra kell áttérni, amely révén hosszú távon biztosítható a közúti hálózat fenntartása és fejlesztése.. Az utak elhasználódását alapvetően a teherforgalom okozza, ezért az úthasználati díjak nagy részét a teherforgalomra kell terhelni. A légiközlekedésben a környezeti és egyéb károk fedezésére európai szinten mérsékelt nagyságú kerozinadót kell bevezetni az eddig adózatlan üzemanyagra.

A közlekedés rendszerszemléletű fejlesztése elengedhetetlen mind az életminőség – különösen a vidéken élők életminősége – javításához, mind a hatásos környezet- és éghajlatvédelemhez.

A közlekedés területén a közösségi közlekedés valós fejlesztése a legfontosabb. Országos integrált ütemes menetrendet kell kialakítani, hogy a gerincvonalakon és a jelentősebb ráhordó szakaszokon lehetőleg óránként legyen közlekedés. Az egyes régiók közlekedését regionális közlekedési szövetségeknek kell irányítaniuk: ennek részei az érintett települések is. Országos tarifaközösséget kell kialakítani, járműtípustól és szolgáltatótól független egységes viteldíjrendszerrel. Az átlagos tarifaszintet fokozatosan mérsékelni kell, a munkába járási és a diákkedvezményeket ki kell terjeszteni.

Le kell állítani a fölösleges, soha meg nem térülő és csak külső érdekeket szolgáló Budapest-Belgrád vasút építését. A vasúti mellékvonalak elsorvasztását meg kell állítani, vissza kell fordítani olyan szabályozással, amelyben ezek helyiérdekű vasútként tudnak működni. A városi tömegközlekedés fenntartásába be kell vonni az államot is. A városi közlekedésben határozottabban kell támogatni a közösségi közlekedést, a kerékpározást és a gyaloglást. Radikálisan javítani kell a kerékpározás feltételeit mind a településeken belül, mind azokon kívül, út- és parkolóépítéssel, több szerelőműhellyel, a tömegközlekedés járművein való szállítás bővítésével, a munkába járás eszközeként való elismeréssel. Hasonló módon kell támogatni más mikromobilitási rendszerek kiépülését és az autómegosztás elterjedését.

A meglévő utak karbantartásával, az alsóbbrendű úthálózat rendbehozásával, a néhány vidékfejlesztési szempontból hiányzó szakasz megépítésével és a közlekedési igények, így a forgalom csökkentésével kell növelni az utak használhatóságát.

Fejleszteni kell a parkolási infrastruktúrát: a vasútállomásokhoz és távolsági buszmegállókhoz kapcsolódva P+R és B+R (azaz autós és biciklis) parkolóhelyek tízezreit kell létrehozni. A parkolási díjaknak közcélokat kell szolgálniuk.

A klímaválság leküzdése érdekében ösztönözni kell a helyi és regionális termelést, és csökkenteni kell a távolsági, különösen az interkontinentális szállításokat. A mégis szükséges távolsági szállítást pedig egyre inkább vasútra kell átterelni. Ennek érdekében fejleszteni kell a vasúti alközpontokat és a kombinált szállítást. A folyami szállítást csak a környezeti és ökológiai szempontokkal összhangban lehet fejleszteni.

Küldje meg visszajelzését itt
vagy a jelzes@kozosalap.hu címen!

    * A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező.